Lockheed Electra L-10A

Máme pro vás představení prvního letounu, který bude k vidění na Leteckém dnu aeroklubu Břeclav, a který je jediným létajícím kusem svého typu na celém světě!

Budete moct pokochat nádherným letounem Lockheed Electra L-10A! Electra je dvoumotorový celokovový dolnoplošník, který proslavila Amélie Erhartová nebo Jan Antonín Baťa, který s ním obletěl celý svět. OK-CTB byla vyrobena v roce 1937 a létala s Baťou z Československa do celého světa. Začátkem války byl letoun prodán a postupem času změnil několikrát svého majitele. Od roku 2009 tuto Electru vlastní Letecké muzeum Točná. Do Čech se vrátila 28. května 2015 po generální opravě ve Spojených státech. Letos ji můžete vidět u nás v Břeclavi na Leteckém dnu, a to v sobotu i v neděli! Přijďte se nechat unést nostalgií a krásou letounu z 30. let minulého století. Těšíme se!  

Příběh rekonstrukce najdete zde.

Foto: Radim Ondruška

L-39 Albatros

Na letošním Leteckém dnu se můžete těšit na ikonický L-39 Albatros – proudový cvičný letoun, který si získal světové uznání.

Uvidíte letoun OK-DDR společnosti Blue Sky Service, která se Albatrosem pyšní od roku 2019. Tento konkrétní letoun byl vyroben v roce 1982 a sloužil ve východoněmecké armádě. Krátká historie L-39: Vyvinutý v 60. letech československou společností Aero Vodochody, L-39 Albatros se stal nástupcem proudového letounu L-29 Delfín. Díky své spolehlivosti, snadné ovladatelnosti a vysokému výkonu se stal standardním a oblíbeným tréninkovým strojem a je používán více než 40 vojenskými provozovateli ve všech klimatických podmínkách. Celkem bylo vyrobeno téměř 3 000 kusů a dodnes slouží nejen k výcviku, ale i při vojenských misích a pro akrobacii. L-39 používá v současné době 20 akrobatických týmů a v civilním i vojenském provozu stále létá kolem 700 letounů. Může dosahovat rychlosti až neuvěřitelných 910 km/h. L-39 Albatros nám přiletí ukázat průlety, ostré manévry i elegantní akrobacii v sobotu i v neděli. Nenechte si ujít sílu proudového motoru a krásu tohoto československého letounu.

YAK-55M & Karel Kuthan

Karel Kuthan, trojnásobný mistr ČR v letecké akrobacii, předvádí svou mistrovskou akrobacii na legendárním Yakovlevu YAK-55M. Co dává tomuto letounu neuvěřitelnou sílu a obratnost pro akrobatické manévry? Hvězdicový motor M-14P s výkonem 360 koní.

Yakovlev YAK-55M N55XZ:
Rok výroby: 1992
Prázdná hmotnost: 690 kg
Rozsah rychlosti: až 450 km/h
Hvězdicový motor M-14P: 360 koní, 10,1 l objem, vzduchem chlazený devítiválec
Přetížení až +9g / -6g
Hvězdicový motor M-14P je základem pro maximální výkon tohoto akrobatického stroje. S jeho sílou zvládne YAK 55 extrémní přetížení a dynamiku, která je potřebná pro precizní přemety, výkruty a střemhlavé pády.

Kouřovou show a dynamické akrobatické manévry pilota Karla Kuthana si nemůžete nechat ujít!

YAK-3 vs. MESSERSCHMITT Bf 109– BITVA O NEBE!

Přijďte se podívat na legendární souboj, který se psal ve vzduchu během druhé světové války. Repliky letounů Yak-3 a Messerschmitt Bf 109 se utkají v rekonstrukci vzdušné bitvy.

✈️Yakovlev Yak-3
Yak-3 byl jedním z nejlepších sovětských stíhacích letounů druhé světové války. Navržený jako lehký, rychlý a obratný stroj, byl nasazen na východní frontě od roku 1944. Díky své nízké hmotnosti a silnému motoru dosahoval výborné stoupavosti a manévrovacích schopností, což mu umožňovalo úspěšně bojovat i proti německým letounům. Yak-3 byl oblíbený mezi piloty, kteří ho popisovali jako snadno ovladatelný a smrtící v boji.

✈️Messerschmitt Bf 109
Messerschmitt Bf 109 byl páteří německé Luftwaffe a jedním z nejúspěšnějších stíhacích letounů historie. Poprvé vzlétl v roce 1935 a zúčastnil se většiny bojů druhé světové války. Jeho moderní konstrukce s uzavřeným kokpitem, zatahovacím podvozkem a výkonným motorem mu dávala výhodu nad většinou protivníků. I když byl v pozdějších fázích války nahrazován modernějšími stroji, zůstal Bf 109 klíčovým letounem Luftwaffe až do konce.

Tyto dva letouny se střetly ve vzdušných soubojích druhé světové války – a vy teď můžete rekonstrukci jejich legendárního duelu vidět na našem Leteckém dnu v Břeclavi! Přestože jde o 80% repliky, zážitek z jejich letu bude 100%

Beech C45H Expeditor

Letecký den se letos nese v duchu dvoumotorových letadel. Nejenže uvidíte dynamickou i statickou ukázku letounu Electra L-10A, ale i legendární letoun Beechcraft C45H EXPEDITOR OK-SBC, který se pyšní bohatou historií a elegantní siluetou.

Beech C45H Expeditor
Tento stroj je jedním z téměř 9000 vyrobených kusů svého typu. S výrobním číslem 4166 byl dodán do Material Command Wright Army Air Field v roce 1942. Po válce byl letoun přestavěn a sloužil jako kurýrní a dopravní stroj, mimo jiné i pro přepravu VIP osob, což potvrzuje modrý pruh s hvězdami na trupu. Slyšeli jsme také nějaké zvěsti, že na palubě tohoto letounu létal prezident USA D. D. Eisenhower nebo snad P. Warfield Tibbets - pilot letadla, které shodilo atomovou bombu Little Boy na Hirošimu. Letoun za život vyměnil několik majitelů a byl uzemněn v roce 2006 v Irsku. Zakoupen a přeletěn posádkou (M. Sázavským a P. Bezděkem) do ČR byl v roce 2014 a v současné době ho najdeme na letišti v Letňanech..

Technické parametry:
Výrobce: Beech Aircraft Corporation
Rozpětí křídel: 14,53 m
Délka: 10,41 m
Pohon: 2x hvězdicový motor Pratt & Whitney R-985
Kapacita: 2 piloti + 6 cestujících

Nenechte si ujít tuto jedinečnou podívanou a přijďte na Letecký den k nám do Břeclavi! OK-SBC pojmenovaný Southern Comfort vás přenese zpět do zlaté éry aviatiky a nabídne nezapomenutelný pohled na mistrovství letecké techniky.

Boeing Stearman

Boeing Stearman, konkrétně model 75, patří mezi nejikoničtější dvouplošníky všech dob. Ve 30. a 40. letech sloužil jako základní výcvikové letadlo pro americké i kanadské piloty. Pokud se někdo během 2. světové války učil létat, velmi pravděpodobně seděl právě v jednom ze Stearmanů.

Vyrobeno jich bylo přes 10 000 kusů a po válce se mnoho z nich dostalo do civilního provozu – ať už na letecké show, akrobacii nebo třeba práškování polí.

Jeden z těchto nádherných kusů uvidíte na našem Leteckém dni – ve vzduchu i na zemi. Letoun, který vám představíme, byl vyroben v roce 1941 a v roce 1996 prošel kompletní renovací. Pohonnou jednotkou je odkrytý hvězdicový motor, který si tak můžete zblízka prohlédnout.

A pokud vám je tenhle stroj povědomý i z plátna, nejste vedle – Stearmany se objevily v řadě válečných a historických filmů. Jedním z nejslavnějších výstupů je legendární scéna z „Sever proti Jihu“ (North by Northwest), kde Stearman nahání Caryho Granta na opuštěné silnici.

Přijďte si tenhle letecký klenot prohlédnout zblízka a zažít trochu nostalgie.
Uvidíte pouze v sobotu!

Beechcraft T-34 Mentor

Letoun T-34 Mentor je vojenská verze slavného Beechcraft Bonanza – a zároveň legenda, která vychovala generace pilotů. Od 50. let sloužil u amerického letectva jako výcvikový stroj, ale během některých konfliktů byl nasazen i jako lehký útočný letoun.

Tento typický dvoumístný cvičný letoun pohání pístový motor o výkonu 225 koní. Robustní konstrukce, výborná manévrovatelnost a elegantní vzhled z něj udělaly ikonický stroj, který léta v civilním provozu dodnes.

K nám přiletí konkrétně T-34B Mentor s registrací N9HX z roku 1955, v autentických barvách amerického námořnictva. Tento letoun vám předvede průlety i leteckou akrobacii.

A pokud vám je tenhle stroj povědomý i z plátna, nejste vedle – Stearmany se objevily v řadě válečných a historických filmů. Jedním z nejslavnějších výstupů je legendární scéna z „Sever proti Jihu“ (North by Northwest), kde Stearman nahání Caryho Granta na opuštěné silnici.

Uvidíte pouze v neděli